La finalul lunii aprilie, Apple a lansat iOS 14.5. Dacă pentru utilizatori update-ul vine ca o veste bună, nu putem spune același lucru și despre dezvoltatorii de aplicații și business-urile online ce folosesc Facebook Ads. Și asta pentru că noul iOS, oferă utilizatorului opțiunea de a împiedica dezvoltatorii de aplicații urmărirea activității lor. Prin urmare, odată cu trecerea la noul iOS, livrarea ad-urilor bine targhetate pentru cei ce spun “STOP trackingului“ iese din schemă.
Potrivit lui Apple, utilizatorul ar trebui să aibă libertatea de a alege dacă își dorește sau nu să îi fie urmărită activitatea. Prin urmare, după updateul la noul iOS, orice aplicație deschisă vine însoțită prima dată de un mesaj prin care se cere acordul utilizatorului pentru a-i fi urmărită activitatea.
Măsura aceasta ar putea duce la pierderi uriașe atât pentru dezvoltatorii de aplicații, cât și pentru business-urile care se promovează online.
Potrivit Flurry Analytics, în urma unui studiu realizat în Statelor Unite, din 2,5 milioane de posesori de iPhone, majoritatea optează pentru a nu permite tracking-ul și doar 4% și-au dat acordul pentru a le fi urmărită activitatea.
Deși la nivel global, cifrele arată ceva mai bine, mai exact 12% din 5,3 milioane de utilizatori și-au dat acceptul pentru tracking, statisticile nu sunt deloc îmbucurătoare pentru anumite companii. De exemplu pentru Facebook, care anul trecut a generat 84 miliarde de dolari, din publicitate, clar noul iOS 14.5 nu este de bun augur.
Cum afectează măsurile Apple promovarea plătită pe Facebook în România?
Conform statcounter, pe piața locală doar 18,48% dintre utilizatorii de telefoane mobile, folosesc iPhone. Așadar, avem un segment destul de mic, dar cu un potențial ceva mai mare de cumpărare, ceea ce ar face ca vânzările generate prin Facebook să scadă cu aproximativ 25%-30%.
Retargetarea va fi ceva mai dificil de realizat, având în vedere că Facebook nu va mai avea acces la date precum: ce site a vizitat utilizatorul, ce produs a adăugat în coș. Nici legătura dintre conversie și ad-ul de proveniență nu va mai putea fi urmărită.
Facebook deja a luat măsuri pentru a-și încuraja utilizatorii de iOS să accepte urmărirea activității lor, servindu-le mesaje de informare, prin care îi anunță că prin acceptul de tracking :
- vor primi anunțuri personalizate
- ajută la menținerea gratuită a celor două aplicații(Facebook și Instagram)
- sprijină business-urile să ajungă cu promovarea la publicul relevant.
Potrivit conducerii Facebook, prin implementarea acestor măsuri, Apple urmărește de fapt descurajarea publicității cross-platform în favoarea abonamentelor, aspect ce nu l-ar dezavantaja deloc pe gigantul din Cupertino. Sa nu uitam ca toate veniturile din abonamentele aplicațiilor sunt taxate de Apple cu 30%.